Renesanso epochos papuošalai

Parašė: Perlita 22.07.2010, 17:15

Renesansas arba Atgimimas ( nuo pranc. renaissance, it. rinascimento - atgimimas ) Europos laikotarpis, tai maždaug XIV-XVI a., tačiau prie renesanso kai kada priskiriamas ir XIII a. Tai kultūros ir meno stilius, kuriam būdingas mėginimas atgaivinti kitą kultūrą, daugelyje sričių ir žanrų imituoti Antiką. Renesanso idėjos susiformavo Italijoje, o vėliau išplito po visą Europą. Papūtė nauji vėjai mene, tam įtakos turėjo didieji geografiniai atradimai, naujų medžiagų atsiradimas, pažintis su neįprastais gyvos gamtos elementais: žmonėmis, flora, fauna. Tai tapo įkvėpimo šaltiniu ne tik dailininkams, bet ir juvelyrams. Atradimai Peru ir Meksikoje, pažintis su inkų ir actekų menu, aukso ir sidabro suradimas milžiniškais kiekiais leido juvelyrams sukurti nepaprastai turtingus meno kūrinius didikams.

Griežti, elegantiški ir puošnūs kaklo papuošalai, apyrankės, segės būdingi renesanso epochai. Beveik pagrindiniu elementu buvo pakabukai – įvairių formų ir iš įvairiausių medžiagų. Taip pat buvo madingos ir kamėjos, primenančios antikines graikų ir romėnų kamėjas. Renesanso pradžioje vyravo papuošalai su gausybe perlų, daugiausia netaisyklingų formų. Vėliau į mada atėjo papuošalai su stambiais mažai šlifuotais akmenimis: deimantais, safyrais, rubinais ir smaragdais.

Renesanso indėlis juvelyrikoje tai ryškių spalvų gamos atsiradimas dirbiniuose, tai derinimas perlų, emalės ir spalvotų brangakmenių. Taip pat buvo populiarūs papuošalai iš Venecijos stiklo, būtent tuo metu ir prasidėjo kristalų gamyba žemesnių sluoksnių gyventojams.

XIV a. juvelyrams būdingos tikslių geometrinių formų konstrukcijos, augalinių motyvų gausa, įvairiaspalviai skaidrūs emaliai.

XV a. daugumoje juvelyrinių dirbinių sumažėjo perdėtų dekoratyvių ornamentų, labiau išnaudojama erdvė, naudojami aukštuomenės siužetai. Atsiranda aukštuomenės papuošalai. Damos puošdavosi suknelėmis siauromis rankovėmis ir apsiaustais, kurių pakraščiai, segtukai ir platūs diržai papuošti perlais, emale, brangakmeniais. Keletas žiedų puošdavo abiejų rankų pirštus. Ir moterys ir vyrai nešiojo auksines grandinėles. Kaip ir moterų, taip ir vyrų kepurės, batai, ypač diržai buvo puošiami labai turtingai. XV a. pabaigoje suklestėjo nauja emalės technika, kai dengiama keliais sluoksniais jau išdegtas paviršius.

XVI a. buvo populiarios portretinės emalės miniatiūros. Svarbiausiu to laikmečio bruožu tapo antikos kultas. Buvo naudojami originalai, rasti kasinėjant. Juvelyrai restauruodami senovinius daiktus dekoruodavo juos auksu, brangakmeniais, emale. Buvo ypač madingi įvairūs pakabukai ant ilgų grandinių – laivelių, amūrų, angeliukų, moters figūrų, kentaurų, drakonų, įvairių fantastinių figūrų formos, puošti perlais ir brangakmeniais, auksu ir emale. Juos nešiojo tiek vyrai, tiek moterys. XVI a. pakabukų papuošimui pirmą kartą buvo panaudoti deimantai, nušlifuoti piramidės forma, giliuose uždaruose apsoduose. Apačioje po įvairiais brangakmeniais ir deimantais dažnai dėdavo spalvotą arba sidabrinę foliją, taip sustiprindami natūralią brangakmenių spalvą. Skrybėles puošdavo segėmis puoštomis šventųjų ženklais arba inicialais. Šalia stambių grandinių buvo nešiojamos ir smulkios grandinėlės su medalionais. Auskarai su perlų arba gėlių formos pakabukais buvo populiarūs tarp moterų, o vyrai puošdavosi žiedo formos vienu auskaru ausyje. Žiedus nešiojo ant visų abiejų rankų pirštų, kiekvienas turėjo savo reikšmę.

Geriausias renesanso epochos juvelyrinių papuošalų bruožas, tai kad kiekvienas dirbinys pasižymi individualumu, meniškumu ir yra nepakartojamas.

Renesanso papuošalai Lietuvoje. Renesanso laikotarpiu buvo populiarūs metalo dirbiniai. XVI a. viduryje lietuvių smulkieji bajorai ir valstiečiai galutinai atsisakė baltiškų formų papuošalų, juos keitė kosmopolitiškų formų grandinėlėmis su medalionais, filigrano ir kiauraraštėmis segėmis, žiedais su reljefiniais savininko portretais. Ypač prabangūs buvo masyvūs aristokratų papuošalai, nusagstyti brangiais ir pusbrangiais akmenimis. Taip pat buvo madingi perlų vėriniai, pakabučiai su Vilniaus kalyklos monetomis, gemos ir kamėjos. Jas kūrė Vilniaus auksakaliai Konradas Bekas, Jeronimas Fišeris, Jurgis Braunas, Džovanis, Jakobas Del Karaljas. Smulkieji bajorai ir miestiečiai puošėsi paauksuotais žalvariniais ir sidabriniais papuošalais.

Medžiaga iš http://ru.wikipedia.org, www.mylovebeads.com, www.mokslai.lt, www.parrishrelics.com.

* Platinti bei kitaip publikuoti autorių nuotraukas bei kitą medžiagą be raštiško administracijos sutikimo griežtai draudžiama!

Reklama

Apklausos

Kas iš brangiųjų metalų labiausiai patinka?

Foto konkursas

Arūna

Savaitės nuotrauka

zapkė

Ugnia

Naujienlaiškis

norite visada naujienas sužinoti pirmas?

Klubo statistika

  • Registruotų narių: 21,190
  • Temų forume: 3,061
  • Straipsnių portale: 553
  • Pranešimų forume: 390,493
  • Šiuo metu forume: 1
  • Prekių galerijoje: 8,292
  • Pardavėjų galerijoje: 1,522