Iliuminacija

Parašė: Laumė 29.01.2010, 23:00

Viduramžiais knygų iliustravimo menas buvo vadinamas iliuminacija, t.y. apšvietimu. Dailinami būdavo puslapių pakraščiai, tituliniai lapai, inicialai, pirmosios skyrių raidės, kampai.
Iliuminacija buvo sudėtingas ir brangus procesas. Jis paprastai būdavo atliekamas ypatingoms knygoms, pavyzdžiui, Biblijai. Subtilus, Bibliją iliustruojantis grafinis piešinys atvėrė kelią gilesniam Dievo žodžio apmąstymui, religinio turinio tiesos supratimui. Turtingi žmonės dažnai turėdavo gausiai puoštas liturgines knygas su kasdienėmis maldomis.

 



Ankstyvaisiais viduramžiais dauguma knygų buvo gaminamos vienuolynuose ir jomis naudojosi patys vienuoliai.. Tačiau atsirado ir komercinis rankraščių menas, ypač Prancūzijoje Olandijoje bei Italijoje. Vėlyvajame XIV a. rankraščių pramonė įgavo pagreitį, net atsirado agentų, kurie gaudavo komisinius iš pirkėjų/užsakovų. Šie dažniausiai pirkdavo/užsakydavo puoštus geneologinius, heraldinius medžius arba šventųjų atvaizdus su maldomis. Iki minėto laikotarpio pabaigos, daugelis menininkų buvo moterys, ypač Paryžiuje.



Iliuminuojant dažniausiai pirmiausia būdavo parašomas tekstas. Pergamentas būdavo sukarpomas ir paruošiamas tokio dydžio, koks bus galutinis variantas, lapai suliniuojami vos matomomis linijomis naudojant aštrų smailų pagaliuką ir darbas rašalu, tušu bei aštria paukščio plunksna ar bambuko lazdele prasidėdavo.



Rašomas tekstas, jo turinys priklausė nuo vietinių tradicijų ir asmens norų. Jau įprastos lotyniškos raidės ankstyvaisiais viduramžiais užleido vietą uncialiniam, ypač Britanijoje. Storai išvedžioti apvalūs ir vertikalūs elelmentai pradėti rašyti maždaug XII a. ir buvo itin populiarūs viduramžiais.



Kai tekstas būdavo parašytas, iliustratorius imdavosi darbo. Sudėtingi piešiniai būdavo nusipiešiami iš anksto, tarsi ant juodraščio, dažniausiai ant vaško lentelės. Tuomet kūrinys perpiešiamas, perkeliamas ant popieriaus. Daugelis nebaigtų rankraščių išliko iki mūsų laikų, tad suteikia informacijos apie iliustravimo metodiką.





Visais laikais dauguma rankraščių neturėjo iliustracijų. O štai ankstyvaisiais viduramžiais rankraščiai tapo gausiai iliustruoti, imta puošti inicialus, pirmąsias skyrių raides. Iki romaniškojo laikotarpio daug rankraščių buvo dekoruojami nespalvotai. Ši tendencija atsirado gotikos laikotarpiu.



Viduramžių dailininko paletė buvo stebėtinai plati. Be toliau išvardytų medžiagų, skirtų išgauti norimą spalvą, buvo naudojamas net šlapimas ar siera.

Raudona – cinoberis, raudonieji sakai, rūdys, geležies oksidas, košenilis
Geltona – ciberžolė, krokai, ochra
Žalia – šunobelės vaisiai, varis, malachitas
Mėlyna – lazuritas, mėlžolė, indigo, chrozofora
Balta – švinas, kreida
Juoda – anglis, geležis, tulžis, deginti kaulai, suodžiai
Auksinė – stipriai suspaustas auksas
Sidabrinė – stipriai suspaustas sidabras

Šaltiniai:
http://en.wikipedia.org/wiki/Illumination_%28manuscript%29
http://www.timothynoad.co.uk/gallery.php?cat=ill
http://www.xxiamzius.lt/archyvas/xxiamzius/20030409/darb_01.html
http://www.kb.nl/manuscripts/
http://www.getty.edu/
http://digital.library.louisville.edu/
http://www.library.upenn.edu/
http://freechristimages.org/
www.illustrationart.blogspot.com
http://commons.wikimedia.org/
http://bibliodyssey.blogspot.com/2007/03/dictionary-iconography.html

* Platinti bei kitaip publikuoti autorių nuotraukas bei kitą medžiagą be raštiško administracijos sutikimo griežtai draudžiama!

Reklama

Apklausos

Kas iš brangiųjų metalų labiausiai patinka?

Foto konkursas

Arūna

Savaitės nuotrauka

zapkė

Ugnia

Naujienlaiškis

norite visada naujienas sužinoti pirmas?

Klubo statistika

  • Registruotų narių: 21,197
  • Temų forume: 3,063
  • Straipsnių portale: 553
  • Pranešimų forume: 390,502
  • Šiuo metu forume: 0
  • Prekių galerijoje: 8,300
  • Pardavėjų galerijoje: 1,523